torsdag 3 september 2015

Trött och ont

När jag vaknade idag märkte jag först att jag hade jätteont i nacken. Jag reflekterade inte så mycket över det förrän jag klev upp. Då märkte jag att det inte bara var nacken som gjorde ont utan hela vänstra sidan, där jag är förlamad, gjorde ont. Det kändes precis som om någon slagit mig under natten. Jag kände mig mörbultad. Jag klev upp och tog två pamol, mitt kåvepenin, mina cortisontabletter. Inget hände. Jag hade fortfarande lika ont och dessutom kände jag mig precis lika trött som jag gjorde igår.

Så kunde jag ju inte ha det så jag ringde först till sjukrådgivningen. De kopplade mig till öron-näsa-hals, som har hand om ansiktsförlamningar. Där fick jag prata med en sköterska som gav mig en tid där på eftermiddagen. Det var bara att hoppa in i duschen och sen åka iväg till sjukhuset. Jag blev undersökt av en läkare och sen fick jag vänta medan hon pratade med kollegor.

Tydligen är det inte helt vanligt att man får så ont i det här skedet så jag blev även undersökt av en läkare från neurologen samt att den första läkaren rådgjorde med ytterligare en läkare på telefon. De verkade inte hitta nån tydlig orsak till min smärta. Jag hade inga infektioner och sockervärdet var på topp. Något förhöjd kroppstemperatur men ingen feber.

Jag fick gå därifrån med en tid hos neurologen imorgonbitti för provtagning. Då ska han visst bland annat ta ryggmärgsprov. Låter läskigt men det är väl bra att de kollar upp mig ordentligt. Sen får vi väl se vad som händer efter det. Jag har ingen aning men jag fick en tid hos öron-näsa-hals nästa vecka också för uppföljning så det är ju bra.

Förlamningen är som vanligt. Jag kan blinka men annars kan jag inte röra några muskler på vänstra sidan av ansiktet. Jag har ont från pannan och ner till halsen på vänster sida. Jag är jättetrött. Vänster öga svider lite och höger öga är jättetrött. Dagen idag har mest präglats av smärta och trötthet. Det är inte kul, framförallt inte när det är så här härligt väder för en sån här dag vill man ju vara ute och njuta i solen.

Hundarna verkar lite bekymrade också och vill inte lämna min sida, mina hjärtan! Nu ska vi gå ut och sen krypa ner i sängen så vi kommer upp och får det där ryggmärgsprovet gjort imorgonbitti. Jag återkommer imorgon med mer information om hur det går. Hoppas att du har njutit av det härliga vårvädret!! I'll be back!

2012-05-01

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar