onsdag 2 september 2015

En lyckad julafton

Ja, det måste jag säga att det blev en väldigt lyckad julafton! Jag vaknade alldeles för tidigt. Mille vaknade när mamma och pappa började stöka nere i köket så då fick inte jag och Miqro sova längre. Det var bara att kliva upp fast klockan var nånstans runt kvart i åtta. Var morgonen tog vägen vet jag inte riktigt men jag tog det lugnt. När klockan närmade sig tio skulle lillebror och jag åka till Valbo och köpa lite kompletterande julklappar. Lillebror fick köra min bil. Väl hemma igen var det dags för lunch. Då hade även min andra lillebror och farmor anlänt.

Efter lunchen var det äntligen dags för Kalle Anka. Kalle Anka i vår familj betyder att vi tre barn ligger utslagna i soffan eller på golvet och sover, så även detta år. Jag var den som somnade först. Det var skönt att sova på maten!

Till nästa del av julaftonen har även mormor och morfar slutit upp i sällskapet. Vi umgås en stund innan det är dags för den roliga paketleken. Alla deltagare köper två paket var till ett sammanlagt värde av 100 kronor. Sen spelar vi tärning om paketen och stjäl paket av varandra och när leken är slut har alla minst ett paket men några har fler. Jag fick bara ett paket i år också. Jag får nästan alltid bara ett paket - tråkigt... Det roligaste, absolut roligaste var morfars paket. Han fick två paket. Vi brukar turas om att öppna så att alla får vara med och se vad det är i alla paket men morfar hade svårt att hålla sig. Han tjuvstartade öppningen av båda sina paket. I hans första paket låg det en morot och ett rivjärn. Vi skrattade gott åt det eftersom mormor alltid är den som lagar maten i det där hushållet. När morfar efter en stund får öppna sitt andra paket ligger det ett rivjärn i det paketet också och skratthysterin är ett faktum. Hur stor är sannolikheten att två personer köper just ett rivjärn till paketleken och att sedan båda de hamnar hos samma person och dessutom till den enda personen i sällskapet som aldrig någonsin lagar mat. DET var roligt! 

Mat verkade för övrigt vara temat på paketleken i år. Olika sorters mat låg i paketen, förutom i minsta brorsans paket där det låg en toaborste, wc anka och toapapper... Pappa fick en skrivbordslampa men annars var nog det mesta ätbart. Eller mamma fick en korsordstidning och två bordstabletter också fast det visste hon innan hon öppnade det eftersom det var hon som hade köpt det paketet... Hehe... I mitt paket låg det en mössa från Swedol och två burkar med soldatens ärtsoppa. Ja det var roligt. Vi blir alla som barn igen när vi leker paketleken. Det är riktigt kul att se hur alla lyser upp och tycker att det är roligt. Fast det är ju inte helt lätt att köpa paket som ska passa mormor, morfar, farmor, mamma, pappa, mina två småbröder (29 och 24 år gamla) samt undertecknad men vi brukar lyckas riktigt bra för det mesta tycker jag faktiskt. Det är kul :)

Det här året lyckades vi för en gångs skull att inte ha så många julklappar under granen, men några blev det förstås. Mormor och morfar samt farmor fick varsin digital fotoram med bilder från sina barnbarn (olika motiv förstås). Det blev mycket uppskattat av alla så det var kul. Själv fick jag det jag ville ha, en trådlös telefon och en deodorant. Dessutom fick jag en skiva med avslappningsmusik och en anteckningsbok och så pengar, mer än förväntat så det var kul och välkommet! 

Efter julklappsutdelningen var det dags att äta julgröt, kokad på "riktig" komjölk, direkt från en bonde. DET är gott det!! Sen åkte mina bröder iväg med mormor, morfar och farmor och så blev det bara mamma, pappa och jag kvar. Tyst och lugnt blev det och vi avslutade kvällen framför TV:n. Nu är det dags att gå ut med hundarna och sen krypa ner i sängen och så får vi se hur länge jag får sova imorgon innan lille Mille vaknar... Förhoppningsvis längre än till åtta...

Hundarna har för övrigt skött sig exemplariskt och jag är mycket stolt över dem!! Mina små gullepluttar!! 

Slutligen vill jag önska alla som eventuellt läser min blogg en riktigt god fortsättning!! Hoppas att ni har haft en lika härlig julafton som jag har haft!

Godnatt och I'll be back!

2011-12-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar