torsdag 3 september 2015

Stress är inte bra!

Jag har sagt ett tag nu att det är dags att lugna ner sig, varva ner, säga nej och inte ta på mig för mycket. Nu måste jag ta det ett steg längre. Jag måste begränsa min Facebookanvändning och min mobilanvändning. Jag blir stressad av mobilen och Facebook... Jag inser själv att jag hela tiden kollar mobilen. Jag måste kolla Facebook i mobilen mest hela tiden. Det är INTE bra!! Från och med nu kommer jag att minska min mobilanvändning och bara kolla Facebook i mobilen ibland.

När jag vaknar på morgonen snurrar det i huvudet på mig. Massa tankar snurrar omkring och det är osammanhängande och rörigt och jag känner mig stressad. Det är inte meningen att man ska känna sig stressad när man vaknar på morgonen! Nåt måste göras. Jag har försökt slappna av men det går inte, jag är stressad utan att jag liksom kan kontrollera det. Det känns sjukligt och jag måste hjälpa mig själv. Jag tror att dra ner på facebook och mobillek kommer att göra en stor skillnad så jag provar med det.

Jag märker också att jag inte hinner med så mycket som jag borde hinna. Jag hinner inte hålla rent och snyggt i lägenheten vilket också blir ett stressmoment för mig eftersom jag mår dåligt när det är skitigt och stökigt. Jag hinner inte hålla på med mina pärlor och smycken. Jag hinner inte träna hund så mycket som jag skulle behöva (även om jag faktiskt prioriterat det på sista tiden) och jag hinner inte ha tillräckligt med kontakt med mina nära och kära. Datorn och mobilen tar helt enkelt för mycket tid!

Den här helgen sa jag att jag skulle ta det lugnt och vila. Jag skulle också städa och tvätta. Jag har vilat och tagit det lugnt, så pass att jag fått förkylningssymptom. Igår fick jag åka och hämta min bil som fått nya bromsar. Dessutom hälsade jag på mamma och pappa. Det var ju trevligt. Idag har jag tränat hund och varit på ett möte. Det tog längre tid än jag hade tänkt. Det var väldigt trevligt och roligt men när jag kom hem fick jag gå direkt till tvättstugan och nu orkar jag inte börja städa. Klockan är för mycket. Dessutom ska jag fixa mat och äta innan det är dags att krypa ner i sängen för att orka med morgondagen...

Städningen får helt enkelt vänta till imorgon. I gengäld får jag helt enkelt hoppa cirkusträningen imorgon. Det gäller, som sagt, att prioritera. Jag har i alla fall tvättat och diskat idag så jag får vara nöjd med det. Dessutom HAR jag faktiskt vilat den här helgen. Det var länge sen så jag behövde det. Egentligen skulle jag behöva vila ännu mer men det blir väl fler dagar till det hoppas jag. Nu ska jag inte planera upp varenda dag in i minsta detalj. Jag ska lära mig att säga nej och jag ska lära mig att vila. Jag ska inte sitta så mycket vid Facebook och jag ska inte hålla på med mobilen hela tiden. Dessutom ska jag hitta ett sätt att koppla av så jag kan vakna utvilad på morgonen istället för stressad. Annars är det en stor risk att jag vandrar rakt in i den berömda väggen och det har jag INTE lust med. Jag måste stoppa det här innan det är för sent!

Nu ska jag ner till tvättstugan och hänga upp den sista tvätten innan jag börjar med maten. Det blir sen middag idag men det blir i alla fall middag och det är huvudsaken det! Det här blev ett långt och tråkigt inlägg men det är nödvändigt för min egen skull att skriva det. Ingen behöver ju läsa. Det räcker med att jag har skrivit. I'll be back!

2012-09-09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar