torsdag 3 september 2015

Cirkus UHAC


Idag har jag varit med på min allra första uppvisning med cirkus UHAC. Det var så roligt!! Tyvärr hade jag en slöing till hund men han gjorde väl ungefär det han skulle. Först gick vi kadriljen. Jag tyckte att Miqro BARA nosade i backen hela tiden och kände att jag inte hade nån kontakt överhuvudtaget men efter att ha sett filmen på kadriljen såg det ju riktigt bra ut så det var ju bra. Jag är väl van att ha superkontakt hela tiden och allt annat än det är dåligt liksom... Höga krav på en hund som är bra på kontakt. 

Jag blev så störd över att Miqro inte gjorde som jag hade planerat i mitt huvud att jag kom av mig på ett ställe i kadriljen. Dock räddade jag/vi det rätt snyggt så det syns nästan inte att det blev fel. Kan du hitta felet? ;)

Efter kadriljen var det dags för "runddansen". Det går ut på att alla som vill får gå in i ringen en kort stund och göra några tricks eller nåt skoj och sen gå ut igen. Hela tiden kommer en ny hund in från vänster och den som är klar går ut till höger. Miqro fick sitta fint och sen hoppa upp på mina smalben när jag la mig på rygg. Det fick räcka för den här gången tyckte jag. (Miqro och jag är med 2.30 in i filmen men du får så klart gärna titta på resten också ;) )

Nästa del som Miqro skulle vara med på var mänsklig slalom. 6 personer stod med sina ben som slalompinnar och Miqro skulle springa slalom mellan deras ben. Det gick inget vidare. Han fuskade som bara den. Först hade han svårt att börja och sen hoppade han över typ varannan port eller nåt... SUCK!! Lite pinsamt blev det för han brukar både vara mycket piggare och fixa det mycket bättre... (i början på följande film)

Sen, sen blev det äntligen en grej som Miqro var taggad inför för dagen!! Pyramiden. Den funkade klockrent och han trädde ring på ring på ring hur smidigt och bra som helst! Skönt! (2 minuter in i filmen)

Efter några nummer av andra hundar gjorde vi en inkallning. 6 hundar blev placerade på rad, mattarna gick iväg och två hundar i taget blev inkallade. Miqro fick sitta längst och han rörde inte en fena förrän jag kallade in honom. Då kom han snabbt och direkt till mig - DUKTIG kille!!!

Som avslutning hade vi några tävlingar. Miqro och jag var med i slalomtävling och korvrace. Slalomtävlingen fungerade bra. Han gick fint slalom mellan mina ben från ena långsidan till den andra. Vid korvracet låg det 3 tallrikar med korv på. Vi ska gå med hunden närmast tallrikarna och hunden ska INTE äta korven. Vi får inte säga nej, inte dra i kopplet och inte röra hunden. När det var våran tur hade Vera redan ätit upp två av tre korvar... När vi kom till tallriken längst bort kom Datcha farande och åt upp den korven också. Miqro var fullt fokuserad på mig så jag tror inte han hade en aning om att det fanns korv fullt tillgängligt för honom...

Underbart roligt med uppvisning även om jag kände att jag hade en lite slö hund! Jag vill GÄRNA vara med fler gånger! TACK, TACK, TACK för att jag får vara med i Cirkus UHAC!!!

Efter uppträdandena var det "hundklappning" för de som ville. Då bytte jag hund eftersom jag litar mer på Mille än på Miqro, framförallt när Miqro är trött. Mille satt där och lät sig klappas av massor av barn samtidigt. Jag tror han tyckte att det var helt okej, även om jag inte kan påstå att han direkt såg ut att njuta så led han inte. Han tyckte att det var helt okej helt enkelt, lillskrutten ♥♥♥

Efter lite väntan skulle Miqro och jag vara med på agilityuppvisning också. Vi körde på två parallella banor och tävlade mot varandra. Miqro var, som sagt, trött så det gick inte så bra men han gjorde det han skulle och det var kul! När uppvisningen var slut blev jag tvungen att testa med Mille. Jag tog mod till mig och kopplade loss honom och körde lite. Han stannade med mig och hoppade hinder, och sprang genom tunnlar. Jag var ÖVERLYCKLIG!!! Han hade lika gärna kunnat springa för att leka med andra hundar. Det kanske kan bli agilityhund av honom också till slut. SÅ KUL!!! I'll be back!

2012-08-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar