torsdag 3 september 2015

Goda planeringsdagar i Högbo

Jag har varit med om väldigt, väldigt roliga och trevliga och goda planeringsdagar torsdag och fredag :) Jag var ju sjuk tisdag och onsdag och var lite fundersam över om jag skulle orka följa med på planeringsdagarna i Högbo bruk. Jag bestämde mig för att följa med och tänkte att jag ju kunde lägga mig och vila om jag inte orkade. Jag åkte till mamma och pappa i onsdags kväll för pappa skulle ta hand om mina hundar medan jag var borta. På torsdag morgon skjutsade pappa mig till Tierpsrondellen där en buss plockade upp mig. Alla kollegor var nyfikna när jag klev på, bodde jag där?!?! Så jag fick förklara flera gånger varför jag hoppade på bussen i Tierp ;P

När vi kom fram till Högbo fick vi en smörgås och kaffe eller te. Jag fick då veta att kaninen som omhändertogs utanför jobbet i onsdags hade fått både hem och namn. Den skulle heta Nisse-Wille (eller det var åtminstone förslag på det). Det tyckte jag var extra roligt eftersom pappas hundar heter just Nisse och Wille :)

Jag har inte tagit ett enda kort under de här dagarna. Det var ju klantigt för bloggen blir lite jobbig att läsa utan bilder men så får det bli nu. Efter fikat pratade ledningsteamet och sen fick vi diskutera lite olika saker i grupper. Sen var det dags för lunchbuffé med både kalla och varma rätter. Jag åt mest kalla rätter för de varma var ingen höjdare faktiskt. 

Efter lunchen samlades vi utanför och Äventyrarna tog hand om oss. Vi blev indelade i 12 olika lag. Jag blev lagledare bara för att jag skrattade så mycket... Mitt lag var ett riktigt bra lag! Vi samarbetade fantastiskt bra och hade riktigt roligt! Det var 10 olika grenar. Först gjorde vi 6 grenar och sen samlades alla för att fika med bulle och kaffe eller te. Efter det gjorde vi resterande 4 grenar. De olika grenarna var ungefär som följer:

1) 3 olika kluringar; tangram, kulpyramid och flotten. Vi löste tangramet och kulpyramiden. Kulpyramiden hade kulor som satt ihop 2*4 och några*3. Flotten gick ut på att man skulle få 8 träbitar att passa ihop med olika hål och pluggar på olika ställen. Den fixade vi inte.

2) Sparkcykel med snett nav. Man skulle stå på cykeln och gunga med knäna för att den skulle rulla framåt. Supersvårt!!

3) Mörkerlabyrint. Alla i laget skulle ta sig igenom en labyrint där det var kolsvart. Två lag gick in i var sin ingång och så skulle man ut i den det andra laget gick in i... Vi kom ut i samma vi kom in i...

4) Balansera en bandyboll på en lång planka med pluggar på. När bollen kom i hinken fick man 5 poäng, ramlade den strax innan, på träet, fick man 1 poäng och ramlade den av innan fick man ingen poäng alls.

5) "Klossar på pinnar". Ett antal klossar i olika storlek satt på en av tre pinnar. De andra pinnarna var tomma. Man skulle nu flytta dessa klossar till en annan pinne MEN man fick bara ha en kloss i taget i luften och bara sätta en mindre kloss på en större. En av tjejerna i mitt lag gjorde det här som en dans :)

6) Klättra i rör och på nät. Jag ville så gärna. Det såg så kul ut. Jag testade och kröp igenom de första 3 rören. Sen skulle jag ut på nätet och sen in i nästa rör. Där tog det stopp. Jag hade vågat gå ut på nätet men INTE in i röret därifrån... Jag vände. Jag vågade inte :( TUR att jag hade lagkamrater som var taggade och tog sig förbi mig och genom hela banan!

7) Samarbetsövning. Varje person i laget fick en var sin tråd med en träkula längst ut som satt fast i en cirkel med en pendel under (alla trådar satt fast i samma cirkel). Man skulle med hjälp av pendeln lyfta upp klossar och stapla dem på varandra. Vi skulle alltså hålla i träkulan och styra pendeln tillsammans. Oj vad svårt att förklara. Vi lyckades i alla fall stapla 14 klossar innan det rasade. Inomhusrekordet var 17 så vi var inte så långt ifrån :D

8) Vi skulle välja var sitt plaströr (grått som man inte såg igenom). Sen skulle vi ställa oss bredvid varandra och sätta ihop rören. En golfboll skulle rulla genom rören MEN när rören tog slut var vi inte i mål så den som stod först måste ta med sitt rör och ställa sig sist innan golfbollen slog i backen. Slog den i backen fick man börja om. Det var inte helt lätt men vi klarade det till slut i alla fall.

9) Bygga pussel. Den här gången var det 4 stora träbitar som skulle bilda ett T. Jag hade gjort det förut men det var så länge sen så jag kom inte ihåg. Till slut kom jag i alla fall på lösningen och vi löste problemet innan tiden var slut.

10) Spika. Man fick slå ett slag innan man skulle lämna över hammaren till nästa person i laget. Så höll vi på till spiken var nere. Vi var snabba på det :)

Efter tiokampen fick vi lite fritid. Då gick vi till vår stuga och vilade och pratade skit innan det var dags för middag. Vi skulle äta 19.30 men klockan var närmare 20.30 innan vi ens fick in förrätten. Förrätten var inte ens speciellt märkvärdig :( Varmrätten var dock mycket god! Kalvfilé och lasagne (istället för potatis). Och sen, sen var det äntligen dags för efterrättsbuffén. OJ OJ OJ vad mycket efterrätter!! Jag har aldrig sett så mycket efterrätter nånsin. Man var ju tvungen att smaka på det mesta också. Till och med min efterrättsmage var full efter den buffén kan jag säga! Vi satt länge och åt och pratade och skrattade och skojade. Vi hade SUPERTREVLIGT!!! 
Jag snor Marias bild på mig och mina närmaste kollegor och hoppas att det är okej...

När vi kom tillbaka till stugan låg vi och pratade till småtimmarna. På morgonen var det dags för den magnifika frukostbuffén. Massor av god frukost att välja på så mätta och belåtna satte vi oss för att lyssna på förmiddagens föreläsning. Efter 1,5 timme var det dags för fika. Jag var inte speciellt sugen men när jag såg kakan var jag ju tvungen att smaka och tur var väl det för den var ruggigt god! När föreläsningen var slut var det lunchdags men ännu en lunchbuffé. Den var godare än dagen innan och framförallt sparrissoppan var en höjdare!

Tillbaka in i "jobbsalen" för lite diskussioner om föreläsningen innan vi fick lite fritid att vandra runt i området. Vad skulle vi göra innan vi åkte hem tror du? Just det fika. Jag var skeptisk men tänkte att jag i alla fall skulle kolla vad det var för fika innan jag avstod. När jag såg fikabuffén kunde jag ju inte avstå. Det var massor av goda saker! Bäst jag stod där och funderade på vad jag skulle välja kom en vänlig kollega och tipsade mig om en paj som jag inte hade tänkt ta av. Smaka den sa hon så då var jag ju tvungen och OJ vad den var god!! Äpple och jordgubbspaj med god sås till - MUMS!! Till och med en god chokladboll blev lämnad till förmån för pajen. Jag var fortfarande mätt på choklad sen dagen innan och jag brukar inte bli mätt på choklad i första taget...

Hej och hå, MYCKET mätt och MYCKET nöjd med härliga och trevliga dagar klev vi på bussen och åkte hemåt. STORT TACK till alla härliga underbara människor för bra dagar i Högbo! Önskar vi får uppleva det igen! 
I'll be back!

2012-08-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar