torsdag 3 september 2015

Ryggmärgsprov


Ett litet plåster, mitt på ryggen. Ser rätt ofarligt ut eller hur? Det är rätt ofarligt också men rackarns vad ont det gjorde och gör!! Ryggmärgsprov är inte att leka med. Har du försökt ligga i fosterställning och samtidigt slappna av? Det är inte helt lätt kan jag meddela, framförallt inte samtidigt som man lokalbedövad har någon som trycker in en nål i ryggen... Aj aj aj, det var obehagligt och det tog tid. En hel del ryggmärgsvätska kom tydligen ut... Eller inte så mycket men tillräckligt för att jag fick veta att det inte var något allvarligt. Ingen borrelia. Det mesta tyder på "bara" en vanlig ansiktsförlamning.

Jag frågade varför jag har ont i ansiktet och huvudet och läkaren svarade med att det förmodligen är min kropp som talar om för mig att något inte är som det ska. Kroppen har fattat att något är fel och talar om det för mig. Smart kropp... Jag blev sjukskriven en vecka till så att jag får en chans att vila upp mig ordentligt. Själva ansiktsförlamningen är ju inget hinder för att jag ska kunna jobba men värken och tröttheten är. Jag är fortfarande lika trött. Ögonen svider och grusas och huvudet värker, samt musklerna i vänstra delen av ansiktet, precis som igår. Möjligtvis att det gör något lite mindre ont i ansiktet idag.

Sen jag kom hem efter ryggmärgsprovet har jag inte gjort så mycket. Jag har faktiskt till och med sovit en stund. Det var rätt skönt. Jag har ont i ryggen men jag överlever. Hundarna (framförallt Mille) är lite nipprig så imorgon får jag nog försöka göra nåt vettigt med honom så han blir lite trött.

Det är väl ungefär vad jag har att rapportera idag. Förlamningen är densamma. Nu hoppas jag bara att jag blir piggare. Förlamningen lär jag ju få leva med ett tag till. I'll be back! Tills vidare följer jag doktorns råd - att dricka coca cola för att minska risken för huvudvärk efter ryggmärgsprovet ;) Kaffe hade varit bättre men det dricker jag ju inte så cola och te skulle också funka. Än så länge ingen huvudvärk (värre än den jag hade från början alltså)

2012-05-02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar