torsdag 3 september 2015

Biltemas klicker och lite annat...

Har precis skickat iväg ett mail till Biltema. Jag råkade nämligen läsa på baksidan på den klicker de säljer med sitt märke. Där stod det följande (kopierat från Biltemas hemsida):
"Klicker med gummiband och karbinhake för infästning i t.ex. jacka eller byxa. Används vid träning av hund och andra husdjur. Klickern är ett belöningssystem som är enklare och snabbare än att på traditionellt sätt belöna djuret. Börja väldigt enkelt genom att, när djuret gjort rätt, belöna det med ett klick och samtidigt en godisbit. Efter ett tag tar du bort godisbiten och använder endast klickern. Fördelarna med klickern är att belöningen blir mer exakt och dessutom enklare att tajma rätt i träningen."

Det är ju rent sakfel att klickern ska ersätta annan belöning så jag tyckte att de behövde veta det. Lika snabbt som en hund lär sig att klick=godis lär den sig så klart att den inte får godis varje gång det klickar. Jag tycker att det är onödigt att folk lär sig fel så jag hoppas att de ändrar den där texten.

Idag har jag varit på instruktörsutbildningen och lärt mig massa nya saker så nu ska Miqro och jag träna på fotposition. Han ska banne mig lära sig var han ska vara vid fot! Han var lite förvirrad idag kan man säga och glömde bort att tänka men så kan det bli ibland... Nu är båda hundarna trötta. Imorgon är en ny dag. Då ska inga hundar med egentligen men vi får se hur jag gör... Är lite sugen på att ta med mig Mille ändå bara för att han och jag ska få lite egentid. Miqro ska få vara hos sin barnfamilj. De har sagt att de kan ta Mille också men jag ska fundera på det till imorgon...

För övrigt har jag mest jobbat veckan som varit. Jag har jobbat och jobbat och jobbat och så köpt ny mobil och skaffat mobilt bredband. Undrar om det var klokt eller dumt? Det vet jag inte men det lär ju visa sig... försäljaren sa att jag skulle bli nöjd så jag får väl tro och hoppas på det. Jag har precis nu fått igång min nya mobil så nu ska jag leka lite med den tänkte jag.

Mille har fått lite nya kläder, både en T-shirt och ett regntäcke. Dessutom kommer jag under nästa vecka få hem en luvtröja och ytterligare en T-shirt på posten så nu ska han väl slippa frysa i höst och vinter. Just det, jag har ju beställt en stickad tröja också, eller om det kanske blir två om jag inte kan välja färg ;)

Nu ska jag fortsätta att titta på Sommarkrysset och se om jag kan få se fler skymtar av mina två jobbarkompisar som har väldigt bra sittplatser ;) Sen ska jag leka lite med min nya mobil och kanske läsa på lite inför morgondagens prov... I'll be back!

2012-09-01

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar