onsdag 2 september 2015

Hoppas du dansar...

Vi är alltför många som inte gör saker som skulle ge oss glädje i livet, bara för att vi inte kom att tänka på det, hade det inte i vår almanacka, visste inte om det i förväg eller var alltför upptagna av att hålla oss till våra vanliga rutiner och vågade inte förändra något i livet. Men det är du som väljer vad du gör av ditt liv. 

En dag tänkte jag på alla kvinnor på Titanic, som den sista kvällen skippade desserten efter middagen, bara för att hålla igen lite. Sen dess
försöker jag vara lite mer pragmatisk. Hur många är vi inte som ständigt äter middagen hemma bara för att vi inte har något att fira, och därför heller inte går ut och äter? Vi spar på det fina vinet eller champagnen till det där speciella tillfället... och när det kommer har vinet blivit ättika och skumpan tappat sina bubblor. 

Hur många gånger har dina barn kommit in för att prata, men istället blivit sittande tysta, för att du skulle kolla klart Jeopardy eller något 
annat program. Jag kan inte räkna alla förmiddagar jag ringt till en av mina vänner för att kolla om hon skulle komma på lunch. Hon förklarade stammande att hon inte kunde för att hon inget hade att sätta på sig, att hennes hår var smutsigt, att hon önskat att jag ringt en dag tidigare, att hon precis ätit frukost, att det ser ut att börja regna eller min personliga favorit, det är måndag... Hon dog för ett par år sen. Vi åt aldrig lunch tillsammans. 

Vi pressar in så mycket i våra liv så att vi till slut måste planera in när vi ska ha huvudvärk. Vi lever i en ständig räcka av löften, som vi ska infria bara förutsättningarna blir de rätta... då... 

Livet verkar gå snabbare ju äldre man blir. Dagarna verkar kortare och listan på löften till oss själva blir bara längre och längre. En dag kommer vi vakna upp och inse att vårt liv bara varit en räcka av "Jag ska när..., jag planerar att... och en dag när det lugnat ner sig lite". 

När någon ringer min "fånga-dagen-kompis" är hon alltid öppen för alla förslag, små som stora äventyr och resor. Hon är öppen för nya idéer, 
hennes livsaptit är enorm. Pratar du med henne i fem minuter så är du villig att byta dina fotriktiga skor mot ett par rullskridskor och hoppa bungy-jump i stället för att ta pariserhjulet. Tänk om vi alla kunde vara lite mer som henne och "fånga dagen". 

Jag har inte ätit glass på 10 år, trots att jag älskar glass. Jag skulle lika gärna kunna smeta ut glassen direkt på mina höfter och lår med en spatel och skippa matsmältningsprocessen. Häromdagen stannade jag och köpte en strut med 5 kulor!!! Om min bil hade kört av vägen på vägen hem hade jag i alla fall dött lycklig. Livet är för kort för att vi ska försaka glädjeämnena oavsett om det handlar om att köpa en glass, njuta av vårsolen i 5 minuter på lunchen eller sakta gå hem från dagis med barnen och plaska i vattenpölarna och se deras glädje, i stället för att snabbt slänga in dem i bilen för att skynda hem. 

Gå nu ut och ha en skön dag, gör något som du vill göra... inte något du borde göra. Om du skulle dö snart och bara kunde ringa en person, vem skulle du ringa och vad skulle du säga. Vad väntar du på? 

Har du någonsin sett barn leka Fia med knuff, eller lyssnat till regnet som slår mot fönsterblecket? Har du någonsin följt en fjärils flykt eller suttit i solnedgången och sett dagen sakta gå över i natt? Är du på språng hela dagarna? Har du frågat hur någon mår, har du tid att lyssna på svaret? 

Ringer du den där kompisen när du tänker på honom eller henne? När du ligger i sängen på kvällen hör du då tusen röster som påminner dig om vad du inte får glömma? Har du tappat kontakten och låtit en vänskap rinna ut i sanden? Hur ofta har du ringt bara för att säga hej? Visa din vänskap så mycket du kan.

Livet är kanske inte alltid det party vi hoppades på... men nu när vi ändå är här kan vi ju ta och dansa lite. Jag hoppas du dansar.

2012-02-14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar